22 Eylül 2011 Perşembe

2011-2012 TÜRK EDEBİYATI-DİL VE ANLATIM SENE BAŞI ZÜMRE TUTANAĞI


ORTAKLAR ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ

2011- 2012 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI BİRİNCİ KANAAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI, DİL VE ANLATIM DERSLERİ ZÜMRE TOPLANTISI TUTANAĞI

Toplantı No: 1
Toplantı Tarihi:16/ 09/ 2011
Toplantı Yeri: Öğretmenler odası
Toplantıya Katılanlar: Adem GÖREN, Birsen YÜKSEL, Fatma SARUHAN, Murat GÖNEN, Hasan ATIKARA, Nevzat YÜKSEL

Yukarıda adları yazılı öğretmenler, Adem GÖREN’in başkanlığında, belirtilen tarihte ve yerde toplanarak aşağıdaki gündem maddelerini belirlediler ve bu maddeleri ayrı ayrı görüşerek karara bağladılar.

GÜNDEM
1-Açılış ve yoklama
2-Yeni zümre başkanının seçimi
3-Zümre toplantılarıyla ilgili yönetmelik hükümlerinin okunması
4-Bir önceki yıla ait zümre kararlarının uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi ve öğrenci başarısı yönünden genel bir değerlendirmenin yapılması
5-Türk Millî Eğitiminin Genel Amaçlarının ve Temel İlkelerinin okunması (1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu)
6-Türk Edebiyatı, Dil ve Anlatım derslerinin genel amaçlarının okunması, programlarının incelenmesi
7-2011-2012 eğitim öğretim yılı çalışma takviminin incelenmesi, müfredat doğrultusunda konu ağırlıklarına göre zamanlama yapılması ve ünitelendirilmiş yıllık ders plânlarının hazırlanması ile ilgili esasların görüşülmesi (Eğitim ve Öğretim Çalışmalarının Planlı Yürütülmesine İlişkin Yönerge-2551 ve 2575 sayılı Tebliğler Dergileri)
8-Atatürk ilke ve inkılâpları ile ilgili konulara yıllık plânlarda yer verilmesinin görüşülmesi
9-Günlük plânlarla ilgili düşünceler
10-Programda belirtilen hedef ve davranışlar/kazanımlar dikkate alınarak derslerin işlenişinde uygulanacak öğretim yöntem ve tekniklerinin belirlenmesi
11-Öğrenci merkezli öğrenmenin gereği olarak, öğrencilerin sınıftaki rolü ve etkinliği konusunda uygulanabilir kararların alınması
12-Öğrencilere aldırılacak kaynak, araç ve gereçlerin görüşülmesi
13-Yazılı sınavlar ve sözlü notlarıyla ilgili ölçme değerlendirme esaslarının görüşülmesi
14-Öğrencilerin “okuma”ya, “yazma”ya, sosyal ve kültürel etkinliklerde görev almaya, yarışmalara katılmaya teşvik edilmesi
15-Ödev Yönetmeliğinin okunması, ödev konularının ve ödev değerlendirme esaslarının belirlenmesi (Öğrencilerin Ders Dışı Eğitim ve Öğretim Faaliyetleri Hakkında Yönetmelik Mad: 11 2300 sayılı Tebliğler Dergisi)
16-Diğer zümre öğretmenleriyle işbirliği
17-Bilim ve teknolojideki gelişmelerin derslere yansımasını sağlayıcı kararlar alınması, ihtiyaç duyulan araç-gereç, kitap vb. materyalin belirlenmesi
18-Sorunlarıyla kendi kendine baş etmede zorluk yaşayan öğrencilerin belirlenerek gerek rehberlik servisiyle ve gerekse o öğrencinin dersine giren diğer öğretmenlerle işbirliği yapılması
19-Dilekler, kapanış

GÜNDEM MADDELERİNİN GÖRÜŞÜLMESİ

1-Açılış ve yoklama
Adem GÖREN: Arkadaşlar, hepimiz burada olduğumuza göre 2011-2012 Eğitim öğretim yılının ilk zümre öğretmenleri toplantısına başlayabiliriz.

2-Yeni zümre başkanının seçimi
Adem GÖREN: Arkadaşlar gündemimizin ikinci maddesi, bu eğitim öğretim yılında zümre başkanlığı görevini yürütecek arkadaşımızın belirlenmesi. Bu konuyu görüşlerinize sunuyorum.

Nevzat YÜKSEL: Ben Adem Bey’in hem aramızdaki en kıdemli kişi olması ve hem de bu görevi lâyıkıyla yürütmesi dolayısıyla, kendisinin de kabul etmesi hâlinde bu görevi bu eğitim öğretim yılında da üstlenmesini öneriyorum. (Öneri oy birliğiyle kabul edildi.)

Adem GÖREN: Arkadaşlar, gösterdiğiniz teveccüh için hepinize teşekkür ediyorum. Güveninize lâyık olmaya gayret edeceğim.

3-Zümre toplantıları ile ilgili yönetmelik hükümlerinin okunması
Adem GÖREN: “25 Şubat 1985 tarih ve 2183 sayılı Tebliğler Dergisinde yer alan zümre toplantıları ile ilgili hükümleri okuyorum(okudu). Toplantımızı bu hükümler ışığında devam ettirelim ve gerekli kararları alalım.”

4-Bir önceki yıla ait zümre kararlarının uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi ve öğrenci başarısı yönünden genel bir değerlendirmenin yapılması
Adem GÖREN: Arkadaşlar, genel olarak verimli ve başarılı geçen bir eğitim öğretim yılını geride bıraktığımızı; bu anlamda Türk Edebiyatı-Dil ve Anlatım dersleri zümresi olarak üzerimize düşeni yaptığımızı; dolayısıyla da bir önceki yılda aldığımız zümre kararlarını uyguladığımızı düşünüyorum. Bu konuda görüş bildirmek isteyen arkadaşımız varsa o da düşüncelerini açıklasın.

Murat GÖNEN: Ben de önceki eğitim öğretim yılının hem ders başarısı, hem pek çok sosyal ve kültürel etkinliğe imza atılması ve birçok yarışmada dereceler elde edilmesi ve hem de YGS ve LYS sonuçlarına göre gerçekleşen üniversite yerleşme başarısı dolayısıyla gayet memnuniyet verici olduğunu düşünüyorum. Sınavlara giren 125 son sınıf öğrencimizden 98’inin ülkemizin seçkin üniversitelerine yerleşme hakkı kazanması bizleri çok sevindirdi, çocuklarımızla bir kere daha gurur duyduk. Bu eğitim öğretim yılında da bu başarının artarak devam etmesini diliyorum.

5-Türk Millî Eğitiminin Genel Amaçlarının ve Temel İlkelerinin okunması (1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu)
Birsen YÜKSEL, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu “Birinci Kısım” “Birinci Bölüm”de yer alan Türk Millî Eğitiminin Genel Amaçları ile “İkinci Bölüm”de yer alan “Türk Millî Eğitiminin Temel İlkeleri”ni (Genellik ve Eşitlik, Ferdin ve Toplumun İhtiyaçları, Yöneltme, Eğitim Hakkı, Fırsat ve İmkân Eşitliği, Süreklilik, Atatürk İnkılâpları ve İlkeleri ve Atatürk Milliyetçiliği, Demokrasi Eğitimi, Lâiklik, Bilimsellik, Plânlılık, Karma Eğitim, Okul ile Ailenin İşbirliği, Her Yerde Eğitim) okudu.

Adem GÖREN: Arkadaşlar, Millî Eğitim Temel Kanunu, bizim mesleğimizin ve genel olarak “eğitim sistemimizin” temel esaslarını belirleyen kanun ve dolayısıyla bu kanunun bütün öğretmenlerce çok iyi bir şekilde incelenmesi gerekiyor. Burada belirtilen “amaçlar” ve “ilkeler” bizim için her zaman yol gösterici oldu. Yıllardır öğrencilerimizi bu temel ilkeler ve amaçlar doğrultusunda yetiştirmeye çalıştık. Bundan sonra da ana çerçevemiz yine bu amaçlar ve ilkeler olmalı. Her türlü plânlamamızı yaparken ve derslerimizi işlerken, Millî Eğitim Temel Kanunu’nda ortaya konan, Türk Millî Eğitiminin Amaçlarına ve Temel İlkelerine bağlı kalmalıyız. Esasen bu kanun metni her öğretmenin çantasında, dolabında, yani elinin altında bulunmalı. Metne, internette arama motorundan ulaşılabileceği gibi, meb.gov.tr adresinden de ulaşılabiliyor. Bu sitenin ana sayfasında, sol üst taraftaki “Mevzuat” kelimesini tıklayıp sonra da “1739 Sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu” yazıp “ara”dığımızda kanun metni açılıyor.

6-Türk Edebiyatı, Dil ve Anlatım Derslerinin Genel Amaçlarının Okunması, Programlarının İncelenmesi
Fatma SARUHAN, MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın hazırlayıp okullara gönderdiği “Öğretim Programı ve Kılavuzu” adlı kitaplardan Türk Edebiyatı ile Dil ve Anlatım derslerinin genel amaçlarını okudu.

Adem GÖREN: “Arkadaşlar, Bakanlığımız, yeni müfredatın uygulamaya konduğu 2005-2006 eğitim öğretim yılında, Türk Edebiyatı dersiyle Dil ve Anlatım dersi için ayrı ayrı hazırladığı bu program kılavuz kitaplarından, edebiyat öğretmenlerine birer tane göndermişti. Yıllık plânlarımızı bu kitaplarda yayımlanan müfredata göre yapacağız.”

7-2011-2012 eğitim öğretim yılı çalışma takviminin incelenmesi, müfredat doğrultusunda konu ağırlıklarına göre zamanlama yapılması ve ünitelendirilmiş yıllık ders plânlarının hazırlanması ile ilgili esasların görüşülmesi (Eğitim ve Öğretim Çalışmalarının Planlı Yürütülmesine İlişkin Yönerge-2551 ve 2575 sayılı Tebliğler Dergileri)
Adem GÖREN: “Arkadaşlar, yıllık plânlarımızı hazırlarken mümkün olduğunca uygulanabilir, pratik plânlar yapalım. Plânlarımızda konularımızı, amaçlarımızı, kazanımları, dersin süresini, kullanacağımız yöntem ve teknikleri, yararlanacağımız kaynakları açıkça belirtelim. Diğer zümrelerle işbirliği yapacağımız dersleri, yazılı sınav tarihlerimizi belirtmeyi unutmayalım. Resmî tatil günlerini, özel gün ve haftaları da dikkate alalım.”

8-Atatürk İlke ve İnkılâplarıyla ilgili konulara yıllık plânlarda yer verilmesinin görüşülmesi
Adem GÖREN: “Biliyorsunuz, Atatürk ilke ve inkılâplarının yıllık plânlara nasıl yansıtılması gerektiği daha önceleri 2104 ve 2212 sayılı Tebliğler Dergilerinde açıklanmış, son olarak da 2488 sayılı Tebliğler Dergisi’nde bu durum yeniden düzenlenmişti. Yeni müfredat değişikliğiyle birlikte Atatürkçülük konularının, hangi sınıflarda hangi derslerin hangi konularında ele alınacağı, Talim ve Terbiye Kurulu’nun hazırladığı program kılavuz kitaplarında ayrıntılı olarak belirtiliyor. Türk Edebiyatı derslerinde işlenecek konular, Türk Edebiyatı Dersi Öğretim Program ve Kılavuzu kitabının 188 ve 189. sayfalarında; Dil ve Anlatım derslerinde işlenecek konular ise, Dil ve Anlatım Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu
kitabının 176 ve 177. sayfalarında yer alıyor. Yıllık çalışma plânlarımızı hazırlarken haliyle biz de bu kılavuz kitaplara bağlı kalacağız.”

Hasan ATIKARA: “Size katılıyorum. Öğrencilerimizi vatansever, çalışkan, millî kültürüne bağlı, Atatürk’ün kurduğu Türkiye Cumhuriyeti devletini seven, bu Cumhuriyeti yaşatmak ve yüceltmek isteyen kişiler olarak yetiştirmek istiyorsak plânlarımızda bu noktaya dikkat etmeliyiz. Ders kitaplarımızda da zaten konuyla ilgili metinlere yer verilmiş. Atatürk’ün edebiyat ve sanatla ilgili görüşleri, Atatürk ve lâiklik, Atatürk ve çağdaşlık, Atatürk’ün dil alanında, kültür alanında yaptığı çalışmalar bunlardan bazıları. Bu metinleri, yeri geldikçe öğrencilerimize okutalım, metinler üzerinde onlarla konuşalım, gerekli açıklamaları yapalım, onların da bu konularda araştırmalar yapmalarını sağlayalım.”
Program kılavuz kitaplarının ilgili bölümleri incelendi ve gereken notlar alınarak derslerde, Atatürkçülükle ilgili konuların işlenmesinde gereken hassasiyetin ve titizliğin gösterilmesine karar verildi.

9-Günlük Plânlarla İlgili Düşünceler
Nevzat YÜKSEL: “Bakanlığımızdan gelen program kılavuz kitaplarında hangi ünitede hangi konuların işleneceği, öğrencilere hangi davranışların kazandırılacağı, bu davranışları kazandırmak için hangi etkinliklerin nasıl yapılacağı ayrıntılı olarak açıklanmış. Ünitelere ne kadar zaman ayrılacağı da belirtilmiş. Bu kitaptaki çizelgeler zaten bir günlük plân niteliği taşıyor. Ayrıca ders kitaplarında da uygun etkinliklere yer verilmiş. Biz de derslerimize girerken derse hazırlık niteliği taşıyan günlük plânlar yapalım. Plânlarımız dersin özeti niteliğini taşısın. Dersimizin hangi aşamasında ne yapacağımızı önceden plânlarsak konu dışına çıkma, tekrara düşme gibi hatalardan kurtuluruz.”

Murat GÖNEN: “Ayrıca günlük plânlarımızda değerlendirme bölümüne yer verelim. Soracağımız sorularla öğrencilerimizin, amaçladığımız kazanımları elde edip etmediklerini gözleyelim. Plânlarımızda sınıf düzeyine uygun yöntem ve teknikleri seçip bunları da plânımıza not edelim.”

10-Programda belirtilen hedef ve davranışlar/kazanımlar dikkate alınarak derslerin işlenişinde uygulanacak öğretim yöntem ve tekniklerinin belirlenmesi
Adem GÖREN: “Bu maddeyle ilgili olarak konuşmak isteyen arkadaşımız var mı?”

Birsen YÜKSEL: “İşlediğimiz konunun niteliğine göre farklı yöntem ve teknikler kullanalım. Öğrencilerimizin seviyelerini dikkate alarak onların derse ilgilerini artıracak yöntem ve tekniklerden yararlanalım. Biliyorsunuz ‘Anlatım’ tekniği uzun süre kullanıldığında öğrencinin dersten kopmasına yol açabiliyor. Bu bakımdan öğrencinin aktivitesini artıracak; soru-cevap, örnekleme, tartışma, beyin fırtınası, gösteri, gözlem, tümevarım, tümdengelim gibi teknikleri daha fazla kullanalım. Öğrencilerimizin derse hazırlıklı gelmelerini sağlamak için onlara araştırma ödevleri verelim. Zaman zaman grup çalışmaları da yapalım.”

11-Öğrenci merkezli öğrenmenin gereği olarak, öğrencilerin sınıftaki rolü ve etkinliği konusunda uygulanabilir kararların alınması
Fatma SARUHAN: “Bilhassa Dil ve Anlatım derslerindeki panel, sunum, açık oturum, tartışma, münazara gibi konular öğrencilerin en üst düzeyde aktif olması açısından son derece uygun. Yine Türk Edebiyatı dersinde herhangi bir şairimizi işlerken öğrencilerimize bu şairin seçme şiirlerinden slaytlar hazırlatıp bunları sınıfa izletebiliriz ki bunu zaten yapıyor ve bu tür sunumları bilgisayar laboratuvarında gerçekleştiriyoruz.”

12-Öğrencilere Aldırılacak Kaynak-Araç ve Gereçlerin görüşülmesi
Adem GÖREN: “Biliyorsunuz, bizim derslerimizde öğrencinin önünde metnin bulunması büyük önem taşıyor. Dolayısıyla en önemli ders aracımız, ders kitabı ki, onu da Bakanlık veriyor. Bunun dışında her öğrencimize bir yazım kılavuzu ile bir Türkçe Sözlük aldırmaya çalışalım; fakat öğrencilerimizin ekonomik durumlarının bu tür harcamalara uygun olmayabileceğini de düşünerek bunu zorunlu tutmayalım.”

Birsen YÜKSEL: “Ben geçen yıl dokuzuncu sınıfların hepsinde para toplayarak her sınıfa bir tane, Türk Dil Kurumu’nun çıkardığı Yazım Kılavuzundan aldım. Yani o yazım kılavuzları o sınıflara ait oldu ve onları dört yıl boyunca kullanacaklar. Bu yıl da aynı şeyi yapabiliriz. Zaten şu anda onuncu sınıflarda bu kılavuzlar var.”

Öneri uygun bulundu ve bu yıl da her sınıfa bir yazım kılavuzu aldırılmasına karar verildi.

13-Yazılı sınavlar ve sözlü notlarıyla ilgili ölçme değerlendirme esaslarının görüşülmesi
Adem GÖREN: “Arkadaşlar, biliyorsunuz yönetmelik gereği, haftada üç saat olan bir dersten her dönemde en az üç, haftada iki saat olan bir dersten de en az iki yazılı sınav yapılması gerekiyor. Yani bu sayılar alt sınır. Fakat ben, bütün sınıflarda ve bütün alanlarda, belirtilen alt sınır sayısının yeterli olduğunu, fazladan bir yazılı sınav daha yapılmasına gerek olmadığını düşünüyorum. Zaten, yönetmelik, bir sınıfta yapılan yazılı sınavda öğrencilerin büyük çoğunluğunun başarısız olması halinde öğretmene o sınıfta o yazılı sınavı iptal etme ve yeni bir sınav yapma yetkisi veriyor. Yani böyle bir zaruret doğarsa bu yolu da kullanabiliriz.
Bir de yazılı sınavlarda sorularımızın orta zorlukta olmasına dikkat edelim. Bununla birlikte bir iki tane çok kolay, bir iki tane de zor soruya yer verelim. Yazılı sınav sonuçlarını da, yönetmelikte belirtildiği üzere öğrencilerimize en geç 15 gün içinde bildirelim. Sınavlardan sonra, ortak hatalar üzerinde de durarak eksikleri tamamlama yoluna gidelim.”

Hasan ATIKARA: “Bence de yazılı sınav sayısında yönetmelikte belirtilen alt sınırlar yeterli. Bu sayıları artırmaya gerek olmadığını düşünüyorum.”

Adem GÖREN: “Öğrencilerimize bir dönemde hangi dersten kaç sözlü notu vereceğimizi de bu zümre toplantısında kararlaştırmamız gerekiyor. Ben, Türk Edebiyatı dersinden de, Dil ve Anlatım dersinden de her dönem için iki sözlü notu verilmesini öneriyorum. Sözlü notlarını öğrencilerimizin ders içi ve ders dışı etkinliklerini dikkate alarak verelim ve bu notu öğrencilerimize anında duyuralım. Sözlü notunu, öğrenciyi derse aktif olarak katmak için, teşvik amacıyla kullanalım. Yazdıkları güzel bir kompozisyonu, hazırladıkları iyi bir ödevi, sorularımıza verdikleri güzel cevapları anında sözlü notuyla değerlendirerek ve bunu da sınıf ortamında öğrencilerimize duyurarak onları yazmaya, derse daha çok katılmaya teşvik edelim. Diğer taraftan tiyatro, şiir dinletisi, oratoryo, koro ve benzeri etkinliklerde görev alan öğrencilerimizin sözlü notlarını verirken de onların bu gayretlerini göz önünde bulunduralım.”
Yazılı sınav sayılarında, yönetmelikte belirtilen alt sınırların aşılmamasına, sınav sorularının hazırlanışında, yukarıda belirtilen esaslara uyulmasına; sözlü notu konusunda da, öğrencilerin gerek ders içi ve gerekse ders dışı etkinliklerdeki performanslarının dikkate alınmasına, her dönem için gerek Türk Edebiyatı gerekse Dil ve Anlatım dersinden iki sözlü notu verilmesine karar verildi.

14-Öğrencilerin “okuma”ya, “yazma”ya, sosyal ve kültürel etkinliklerde görev almaya, yarışmalara katılmaya teşvik edilmesi
Birsen YÜKSEL: “Arkadaşlar, öğrencilere kitap okutulması konusunda benim yıllardır sürdürdüğüm bir uygulama var. Son sınıflar dışında, derslerine girdiğim sınıflarda, her ay bir kitap olmak üzere, birinci dönemde dört, ikinci dönemde dört, toplam sekiz kitap okutuyorum. Her kitabın bitirilmesiyle ilgili bir tarih veriyor ve o tarihte, okunan kitapla ilgili, kısa cevaplı, on beş, yirmi soruluk bir “kitap sınavı” yapıyorum. Yani öğrencilerden kitabın özetini yazıp getirmelerini filan istemiyorum. Kitap sınavıyla da, onların internetten kitabın sadece özetini okumalarını önlemiş oluyorum. Bir dönemde dört kitabın dördünü de okuyan öğrenciye -okumamışsa, bu durum kitap sınavında anlaşılıyor- o dönem için, Türk Edebiyatı dersinin sözlü notlarından birini 100 olarak vereceğimi de daha eğitim öğretim yılı başında, dersine girdiği bütün sınıflarda duyuruyorum. Yani her kitap 25 puan değerinde oluyor. Uygulama, velilerin de çok hoşuna gidiyor. Hatta birçok veli, kitapları kendilerinin de okuduklarını söylüyor. Tabiî bu uygulamada, bir sınıftaki bütün öğrenciler o ay aynı kitabı okuyorlar. Söz gelimi Ekim ayında Sefiller, Kasım’da Toprak Ana vb. Zaten başka türlü bir uygulamayla, kitap sınavı yapılması mümkün olmaz. Bu yöntemle, daha önce hiç kitap okumayan öğrenci bile bir yılda en az sekiz kitap okumuş oluyor. Kitap seçimini de, Bakanlığımızın yayımladığı 100 kitaplık listeden yapıyorum. Tabiî o listedeki yazarların başka eserlerini de okutuyorum.
Kitap seçiminde en çok dikkat ettiğim ve önemsediğim hususlardan biri de,  seçtiğim kitapların öğrencileri sıkmayacak, tam tersine onlara “kitap”ı, “okuma”yı sevdirecek, edebî zevk kazanmalarına yardım edecek eserler olması. Bunun için de daha çok roman türündeki eserleri tercih ediyorum. Bu arada, okuma alışkanlığı olan öğrenciler zaten ayda bir kitapla yetinmiyorlar. Yani buradaki öncelikli amaç, hiç kitap okumayan öğrencileri de kitap okur hale getirmek, onların da bu işin keyfine varmalarına yardımcı olmaya çalışmak.
Bu uygulamayı, 2008-2009 eğitim öğretim yılında Lüleburgaz Lisesi’nde, edebiyat zümresi olarak sene başında aldığımız kararla bütün okula yaydık ve çok güzel sonuçlar aldık. Yalnız, üniversite sınavına odaklandıkları için, son sınıfları uygulamanın dışında tuttuk. 2009-2010 eğitim öğretim yılında atandığım Aydın Efeler Anadolu Lisesinde de dersine girdiğim sınıflarda bu uygulamayı devam ettirdim. Burada da aynı şekilde davranıyorum. Ki bizim öğrencilerimiz kavrama kapasiteleri itibarıyla çok iyiler.
        Biliyorsunuz, edebiyat öğretmenleri olarak en önemli görevlerimizden biri de, öğrencilerimize okumayı sevdirmek; onları, okuduğunu anlayan, duygu ve düşüncelerini gerek sözlü ve gerekse yazılı olarak etkili bir dille anlatabilen, bunu yaparken de geniş bir kelime hazinesinin imkânlarından yararlanabilen; okumanın ne kadar keyifli ve güzel bir alışkanlık olduğunu, okumanın insanı toplumda saygı gören bir kişi haline getireceğini, okuyan insanın daha başarılı, mutlu ve geniş ufuklu olacağını fark eden bireyler olarak yetiştirmeye çalışmak.

Nevzat YÜKSEL: Ben de, Yayın ve İletişim Kulübü olarak 2010-2011 eğitim öğretim yılında çıkardığımız iki gazete ile Mayıs ayında çıkarmayı planladığımız; fakat ekonomik sebeplerle Ağustos’ta bastırabildiğimiz; ancak bütün bir yıl boyunca hazırlığını yaptığımız okul dergimizin de öğrencilerimizi yazmaya teşvik etme konusunda önemli bir rol oynadığını düşünüyorum. Bu üç yayında birçok öğrencimizin yazısına ve şiirine yer verdik. Bu yıl da bu yayınları çıkarma ve dolayısıyla daha fazla sayıda öğrencimizi bu faaliyetin içine çekme gayreti içinde olacağız. Bu şekilde daha fazla sayıda öğrencimizi yazmaya teşvik etmiş olacağımızı düşünüyorum.
Adem GÖREN: Evet arkadaşlar, gerek Birsen Hanımla Nevzat Beyin birlikte yürüttükleri Yayın ve İletişim Kulübünün çıkardığı gazetelerle okul dergisinde, gerek Hasan Beyin yürüttüğü Kültür ve Edebiyat Kulübünün çıkardığı duvar gazetelerinde ve gerekse şiir, kompozisyon yarışmalarında öğrencilerimizin ortaya çok güzel eserler koyduklarını gördük. Ayrıca edebiyat zümresi olarak çocuklarımızın okuma alışkanlığı kazanmaları, edebî zevke ulaşmaları konusunda da gereken çabayı gösteriyoruz. Ben bütün bu çabaların bu eğitim öğretim yılında da aynen devam edeceğine inanıyorum.
        Öğrencilerin, son sınıflarda daha esnek davranmak kaydıyla, her vesileyle ve öğretmenlerin kendi belirleyecekleri yöntemlerle kitap okumaya teşvik edilmelerine, son sınıflarda ise daha esnek davranılarak, üniversite sınavlarına hazırlanma konusundaki ciddiyetin de “kitap okuma” gibi değerlendirilmesine karar verildi.

15-Ödev Yönetmeliğinin okunması, ödev konularının ve ödev değerlendirme esaslarının belirlenmesi (Öğrencilerin Ders Dışı Eğitim ve Öğretim Faaliyetleri Hakkında Yönetmelik Mad: 11 2300 sayılı Tebliğler Dergisi)
Fatma SARUHAN, 2300 sayılı Tebliğler Dergisi’nden Ödev Yönetmeliğini okudu.

Adem GÖREN: “Biliyorsunuz, ödevlerin öğrencileri araştırmaya yöneltecek nitelikte olması, öğretici olması, öğrencilerin hazırlayabileceği zorlukta olması ve ödevlerde konu dışına çıkılmaması gerekiyor. Ödev konularını da öğrencilerimize, sekizinci haftanın sonuna kadar bildirmek durumundayız. Ödev konusunu öğrenciye bildirirken yararlanabileceği kaynakların adlarını ve ödev değerlendirme esaslarını da belirtmeliyiz. Ayrıca, birer ödev defteri veya ödev dosyası tutmamız, öğrencilerimizi ödevlerini hazırlama sürecinde takip etmemiz, ödevi hazırlama aşamalarını görmemiz gerekiyor. Ben, ödev değerlendirme esaslarıyla ve ödev konularıyla ilgili bir ön çalışma yaptım. İsterseniz bunu olduğu gibi kabul ederiz veya önerileriniz doğrultusunda birtakım değişiklikler yaparak kabul ederiz.

 ÖĞRENCİ ÖDEVLERİNİ DEĞERLENDİRME ESASLARI
1-Tertip ve düzen……………………..10 puan
2-Ödevin zamanında teslimi…….10 puan
3-Ödevin hazırlanması sürecinde öğretmenle işbirliği…….10 puan
4-Ödevin hazırlanmasında kullanılan kaynakların çeşitliliği  10 puan
5-Araştırmanın yeterliliği….. 10 puan
6-Yazım ve noktalama…….10 puan
7-Ödevin içeriği……………..40 puan
          TOPLAM……………..100 PUAN

TÜRK EDEBİYATI ÖDEV KONULARI

9. SINIF
1-Yöresel halk edebiyatı ürünleri derlemek (masal, mani, ninni, tekerleme vs.)
2-Hikâye yazmak
3-Roman incelemek
4-Âşık edebiyatı nazım türlerini örnekleriyle tanıtmak
5-Halk edebiyatından bir “koşma” ile Divan edebiyatından bir “gazel”i “şekil, içerik, dil, edebî sanatlar, kafiye vb.” yönlerden karşılaştırmak
6-“Gurbet” temalı şiirlerin derlenmesi
7-“İstanbul” konulu şiirlerin derlenmesi

10. SINIF
1-Göktürk Yazıtları’nda geçip de günümüze kadar aynen veya küçük değişikliklerle gelmiş kelimeleri tespit edip alfabetik sırayla yazmak
2-Dede Korkut Hikâyeleri’nden bir tanesini incelemek
3-Geçiş dönemi eserlerinden birini (Kutadgu Bilig, Atabetül Hakâyık, Divan-ı Hikmet) incelemek
4-Yunus Emre’nin şiirlerinde “sevgi” ve “hoşgörü” konularını, örnekleriyle incelemek
5-Fuzûlî, Bâkî ve Nedim’den birer “gazel” incelemek
6-Edebiyatımızda “yergi” (hiciv) konusunu, Divan ve Halk edebiyatlarından üçer örnek şiirle incelemek
7-Ali Şîr Nevaî hakkında inceleme (hayatı, edebî kişiliği, eserleri)
8-Fuzulî, Bakî, Nedim, Nef’i, Nabi’den biri ile ilgili inceleme (hayatı, edebî kişiliği, eserleri)
9-Mevlânâ’da evrensel sevgi anlayışı ve semâ üzerine inceleme

11. SINIF
1-Tanzimat Edebiyatında gazetecilik
2-Tanzimat’la birlikte edebiyatımıza giren yeni kavram ve konuları örnek metinler üzerinde göstermek
3-Taaşşuk-ı Talât ve Fitnat’ı incelemek
4-İntibah romanını incelemek
5-Servet-i Fünûn edebiyatında dergicilik
6-Mai ve Siyah veya Aşk-ı Memnu romanlarından birini incelemek
7-Tevfik Fikret’in şiirlerinde işlenen sosyal temaları üç örnek şiir üzerinde incelemek
8-Ziya Gökalp’in “Lisan” şiiri ile Ömer Seyfettin’in “Yeni Lisan” başlıklı makalesinden hareketle Millî Edebiyat akımının dil anlayışını incelemek
9-Ahmet Vefik Paşa’nın Türk tiyatrosuna katkılarını incelemek
10-Yahya Kemal’in şiirlerinde İstanbul
11-Namık Kemal, Şinasi, Ziya Paşa, Ahmet Mithat Efendi, Abdülhak Hâmit Tarhan, Recaizade Mahmut Ekrem, Ahmet Haşim, Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin, Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf, Ömer Seyfettin, Ziya Gökalp, Yahya Kemal Beyatlı, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Halide Edip Adıvar’dan biri ile ilgili inceleme (hayatı, edebî kişiliği, eserleri)

12. SINIF
1-“Beş Hececiler” olarak bilinen şairlerin sanat anlayışlarını, her şairden en az bir şiir üzerinde olmak üzere örnek metinlerle incelemek
2-Garip Şiirinin özellikleri, bu şiir akımının edebiyatımıza getirdiği yeniliklerin, bu topluluğa mensup her üç şairin şiirlerinden örneklerle incelenmesi
3-1960 sonrasında “köy hayatını” konu alan bir romanın incelenmesi
4-Kurtuluş Savaşı’nı konu alan bir romanın incelenmesi
5-Yahya Kemal Beyatlı, Reşat Nuri Güntekin, Halide Edip Adıvar, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Peyami Safa, Ahmet Muhip Dıranas, Faruk Nafiz Çamlıbel, Cahit Sıtkı Tarancı, Cahit Külebi, Fazıl Hüsnü Dağlarca, Ahmet Hamdi Tanpınar, Necip Fazıl Kısakürek, Nazım Hikmet Ran, Hüseyin Nihal Atsız, Kemal Tahir, Orhan Kemal, Yaşar Kemal, Attilâ İlhan, Orhan Pamuk, Rıfat Ilgaz, Cahit Zarifoğlu, İsmet Özel, Ataol Behramoğlu, Nurullah Ataç, Cemil Meriç, Mehmet Kaplan, Suut Kemal Yetkin, Mustafa Kutlu’dan biri ile ilgili inceleme (hayatı, edebî kişiliği, eserleri)

DİL VE ANLATIM ÖDEV KONULARI
9. SINIF
1-Anlatım bozukluğu olan elli cümlenin, anlatım bozuklukları giderilerek düzgün şekilleriyle yazılması, cümlelerdeki anlatım bozukluklarının sebeplerinin belirtilmesi
2-Bir metni oluşturan kelimelerin yapıları bakımından incelenmesi, kelimelerin ek ve köklerinin gösterilmesi
3-Bir metni oluşturan cümlelerin; öğelerinin bulunması, cümle türleri bakımından incelenmesi
4-Bir metni oluşturan cümlelerin yapıları bakımından incelenmesi
5-Yazım hataları ve noktalama yanlışlarıyla dolu bir metnin, bu yanlışlardan arındırılarak yeniden yazılması
6-Bir metindeki kelimelerin anlamları bakımından incelenmesi
7-Bir metindeki kelime gruplarının incelenmesi

10. SINIF
1-İçinde insan ve çevre tasvirlerinin yer aldığı bir olay hikâyesi yazdırılması
2-Bir metinde yer alan kelimelerin; isim, sıfat, zamir, zarf türünden ne tür kelimeler olduklarının incelenmesi, çeşitlerinin belirtilmesi
3-Bir metinde yer alan fiillerin; yapı, kip, çatı yönünden incelenmesi
4-Öğrencilere bir konuda, slayt destekli sunum hazırlatılması

11. SINIF
1-Mektup türü ve çeşitleri hakkında bilgi vermek, üç değişik yazardan birer edebî mektup örneği yazmak
2-Günlük türü hakkında bilgi vermek, on beş gün süreyle günlük yazmak
3-Hatıra (anı) türü hakkında bilgi vermek, bir edebiyatçımızın veya devlet adamımızın bu türdeki eserini incelemek
4-Mülâkat (görüşme) türü hakkında bilgi vermek, bir kişiyle mülâkat yapmak
5-Deneme türü hakkında bilgi vermek, Türk edebiyatından bir, dünya edebiyatından bir deneme örneği bulmak, bir deneme yazmak

12. SINIF
1-Beydeba, La Fontaine ve Aisopos’tan birer fabl örneği bulma, bir fabl yazma
2-Bir olay veya durum hikâyesi yazma
3-Kısa bir piyes yazma
4-Roman incelemesi
Ödev değerlendirme esaslarının ve ödev konularının yukarıda belirtildiği gibi olmasına karar verildi.

16-Diğer Zümre Öğretmenleriyle İşbirliği
Adem GÖREN: “Edebiyat öğretmenleri olarak, işlediğimiz konular gereği en çok Tarih, Din Kültürü ve Coğrafya branşlarındaki arkadaşlarla işbirliğinde bulunuyoruz. Tasavvuf ve Türklerin dini inançları (Şamanizm, Budizm, Maniheizm, İslâmiyet) konularını işlerken din kültürü, atalarımızın yaşadıkları coğrafyayı, edebi eserlerin oluştuğu yerleri anlatırken coğrafya, Edebiyat Tarihi ile ilgili konuları anlatırken de tarih öğretmeni arkadaşlarımızdan yardım alabilir, gerekirse bazı konuları özetlemelerini isteyebiliriz. Böylelikle öğrencilerimiz, bir edebi eserin, oluştuğu coğrafyadan, toplumundan, kültüründen uzak olamayacağını, yazıldığı dönemin de bir aynası olduğunu çok daha iyi kavrar.”
Belirtilen branş öğretmenleriyle işbirliği yapılmasına karar verildi.

17-Bilim ve Teknolojideki Gelişmelerin Derslere Yansımasını Sağlayıcı Kararlar Alınması, İhtiyaç Duyulan Araç-Gereç, Kitap vb. Materyalin Belirlenmesi
Adem GÖREN: “Arkadaşlar, biliyorsunuz bilim ve buna bağlı olarak teknoloji hızla gelişiyor. Eğitimciler olarak, ortaya çıkan gelişmeleri mümkün mertebe yakından takip etmemiz gerekiyor. Aksi halde gelişmelere ayak uyduramayan, kendisini yenileyemeyen ve dolayısıyla da öğrencilerine yeterince faydalı olamayan öğretmenler haline geliriz. Bu, herhalde hiçbir öğretmenin yaşamak istemeyeceği bir durumdur. Bu arada, öğrencilerimizin bilhassa teknolojinin kullanımı konusunda çoğu zaman bizlerden bir adım önde gittiklerini de söyleyebiliriz. Derslerimizde onların bu becerilerinden de yararlanabiliriz. Esasen bizler, öğrencilere birtakım şeyler öğretirken onlardan da meslekî tecrübe anlamında çok şey öğreniriz. Bu anlamda öğretmenler odası da iyi bir öğrenme yeridir. Burada da, eğitime öğretime dair tecrübelerimizi paylaşabilir, sınıfta veya genel anlamda karşılaştığımız bir sorunla ilgili olarak bulduğumuz ya da geliştirdiğimiz bir çözüm yolunu arkadaşlarımıza aktarabiliriz.”
        Teknolojiden imkânlar ölçüsünde yararlanılmasına ve öğrencilerin de yararlandırılmasına karar verildi.

18-Sorunlarıyla kendi kendine baş etmede zorluk yaşayan öğrencilerin belirlenerek gerek rehberlik servisiyle ve gerekse o öğrencinin dersine giren diğer öğretmenlerle işbirliği yapılması
Adem GÖREN: Arkadaşlar, zümremizde mesleğe yeni adım atmış kimse yok. Hepimiz belli bir tecrübeye ve birikime sahibiz. Bu tecrübe ve birikimimizi öğrencilerimizi yetiştirirken cömertçe kullanalım. Okulumuz yatılı okul olduğu için öğrencilerimizin tamamına yakını yatılı kalıyor. Yatılı okul hayatı öğrencileri hayata çok daha iyi bir şekilde hazırlar. Bununla birlikte, ailelerinden uzakta kendi ayakları üzerinde durmayı öğrenmek durumunda olan öğrencilerimizden bazıları zaman zaman birtakım sorunlar yaşayabilirler. Bu da gayet normaldir. İşte bizler burada onların hem öğretmenleri hem de manevî anne babaları, ağabeyleri, ablaları olarak çözmekte zorlandıkları konularda yardımcı olmalıyız. Bu durumdaki öğrencilerimizle biraz daha yakından ilgilenmeli, gerek rehber öğretmenlerle ve gerekse o öğrencinin dersine giren diğer öğretmen arkadaşlarımızla iletişim ve işbirliği içinde olarak bu çocuklarımızın sorunlarını aşmalarına yardımcı olmaya çalışmalıyız.

Zümredeki her öğretmenin, dersine girdiği sınıflarda bu konuya da gerekli özeni göstermesine ve gerekli durumlarda gerekli müdahalelerde bulunmasına karar verildi.

19-Dilekler ve Kapanış
Adem GÖREN: “Değerli arkadaşlarım, güzel bir zümre toplantısı olduğunu düşünüyorum. Katılımınızdan ve katkılarınızdan dolayı hepinize teşekkür ediyor; 2011-2012 eğitim öğretim yılının da en az önceki yıl kadar verimli ve başarılı geçmesini; bizlere, öğrencilerimize, okulumuza, ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını diliyorum.”





Adem GÖREN                         Nevzat YÜKSEL               Birsen YÜKSEL
Zümre Başkanı                            Yazman



Fatma SARUHAN                      Murat GÖNEN                Hasan ATIKARA






16.9.2011
Cafer ÖLGÜN
Okul Müdürü



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder